Awariom związanym z elektryką i elektroniką mogą ulegać same elementy wykonawcze (wentylatory, silniczki krokowe, siłowniki, zawory elektromagnetyczne) czy czujniki (temperatury, ciśnienia). Jednak powodem usterek również mogą być wiązki i złącza elektryczne niezbędne do komunikacji i transmisji danych między czujnikami, układami wykonawczymi a sterownikami zabudowanymi w pojeździe. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Najczęstsze usterki elektryczne są powodowane przez intensywną eksploatacją samochodów i zmęczenie materiału. W niektórych modelach uwidaczniają się wady konstrukcyjne i nie do końca przemyślane rozwiązania zabudowy instalacji w pojeździe. Najczęściej jednak uszkodzenia są skutkiem zbytniej oszczędności producentów na etapie projektowania i produkcji samochodów. Widać to szczególnie w najnowszych konstrukcjach, w których wiązki przewodów prowadzone są bardzo ciasno, w celu oszczędności drogiej miedzi niezbędnej do ich tworzenia. Prowadzi to jednak do powstawania naprężeń i przecierania się stosunkowo cienkich przewodów elektrycznych.